Jednym z warunków koniecznych do rozwoju transportu kolejowego w Polsce jest powstawanie i utrzymanie bocznic. O problemach w tym zakresie dyskutowano podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie.
– Zakup lokomotywy kosztuje olbrzymie pieniądze – mówił podczas Kongresu Kolejowego Marcin Witczak, prezes zarządu Laude Smart Intermodal. Jego zdaniem zmiany w regulacjach dotyczących transportu towarowego czy wykorzystania infrastruktury powinny iść zatem w kierunku skracania czasu przejazdu. To pozwala bowiem na uzyskanie konkretnych oszczędności związanych z efektywniejszym wykorzystaniem bardzo drogiego sprzętu.
Laude: Niektóre przepisy są zbyt biurokratyczne
Ułatwienia powinny jego zdaniem objąć budowę nowych bocznic. – Problemem są też wszystkie przepisy o charakterze biurokratycznym. Przykładem może być przepis, który mówi, że przy przeładunku ziarna z Ukrainy musi być celnik. Celnicy pracują zaś od poniedziałku do piątku pomiędzy 8:00 a 17:00 – opisywał. Zdarza się więc, że pociąg czeka przez cały weekend na możliwość przeładunku.
Przedstawiciel Laude mówił też o konieczności uproszczenia procedury formalnego przekształcania działek w teren kolejowy, na którym mogłyby powstać choćby terminale. – Dziś wprowadzenie gdzieś bocznicy jest bardzo trudne – ocenił. Zaproponował także stworzenie kompleksowej strategii dotyczącej planowanych kierunków przewozów, która umożliwiłaby lepsze dostosowanie infrastruktury do spodziewanego zapotrzebowania.
PLK: Są procedury, które skracają czas decyzji
Czy budowę bocznic powinien wspierać także narodowy zarządca infrastruktury? – Umowa utrzymaniowa przewiduje odcinki prowadzące do bocznic i terminali. Utrzymujemy je, być może nie w standardzie prędkości 100 km/godz., ale często nawet niższa prędkość przy możliwości przejazdu jest satysfakcjonująca dla przewoźników – stwierdziła Katarzyna Klimowicz, dyrektor Biura Sprzedaży PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreśliła jednocześnie, że kontrakt zawarty przez spółkę z rządem nie przewiduje budowy przez samą PLK nowych bocznic.
Prelegentka przypomniała także, że od 2023 r. funkcjonuje jednolita procedura dotycząca możliwości włączania nowych bocznic w krajową sieć kolejową. – Powstała ona po to, by przedsiębiorcom i inwestorom ułatwić pierwszy krok – zapewniła. Dodała, że jeśli chętny złoży poprawny i kompletny wniosek, zakłady PLK mają obowiązek udzielenia mu odpowiedzi w ciągu miesiąca.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.